You-Mens Logo

Voedingstekorten en huidgezondheid

Veel voorkomende klachten die ik in mijn praktijk tegenkom zijn droog haar, haaruitval, broze nagels en onrustige huid, zoals acne, rosacea, atopisch (neiging tot allergisch reagerend) eczeem of psoriasis.

Als men een eenzijdig of ongezond eetpatroon heeft dan kunnen er voedingstekorten ontstaan. Deze voedingstekorten zijn als eerste zichtbaar aan je huid, haar en nagels. Dit vanwege het simpele feit dat het lichaam de huid, haar en nagels het minst belangrijk vindt om te overleven.

Andere oorzaken voor tekorten aan voedingsstoffen voor de huid zijn langdurige diëten, eetstoornissen, maag-darmklachten, drugsgebruik, alcoholisme, medicijngebruik en bepaalde ziekten.

Voor een goede huidgezondheid zijn primair vetten en eiwitten noodzakelijk. Voldoende koolhydraten zijn samen met het eten van genoeg calorieën ook belangrijk, want die houden de schildklier draaiende en daarmee de stofwisseling en dus de opname van de voedingsstoffen.
 
Vetten

De huidbarrière is de buitenste laag van de huid en bestaat uit vettige stoffen. Deze vetten in de barrière dragen bij aan een goed werkend immuunsysteem.

De voornaamste vetten die je hiervoor nodig hebt, zijn de omega- 3 vetzuren (vette vis, krill, algen, lijnzaadolie en walnoten) en linolzuur, een omega-6 vetzuur (o.a. zonnebloemolie, maisolie, bak- en braadvetten). Echter krijgen wij tegenwoordig teveel omega-6 vetzuren via onze voeding binnen en verstoren de vetzuurbalans en vergroten de kans op (huid)ontstekingen.
 
Vitaminen tekorten die huidklachten kunnen veroorzaken

Vitamine A, retinol: voor normale groei, een gezonde huid, haar en nagels (zit in lever, vis en boter. Bètacaroteen, in groenten en fruit, is de voorloper van vitamine A).
Klachten kunnen zijn: ruwe, droge en jeukende huid.

Vitamine B2, Riboflavine: speelt een rol bij de instandhouding van het zenuwstelsel, de spijsvertering en de energiehuishouding. (zit in zuivel, vlees(waren), groenten, fruit en graanproducten).
Klachten kunnen zijn: seborroïsch eczeem, een jeukende huiduitslag met gelige, vette schilfers, afwijkingen van het mondslijmvlies en een rode ontstoken tong.

Vitamine B6, pyridoxine: belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering (zit in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten).
Klachten kunnen zijn: seborroïsch eczeem.

Vitamine B8, biotine: maakt energie vrij uit voedsel en speelt een rol bij de vorming van vetzuren, zorgt voor het behoud van een normale huid (eieren, lever, melk, noten en pinda's).
Klachten kunnen zijn: verschillende vormen van dermatitis, huidontsteking.

Vitamine B12, cobalamine: belangrijk voor een goede weerstand, gezonde bloedcellen, werking van het zenuwstelsel en de energievoorziening (vlees en zuivel).
Klachten kunnen zijn: ontstekingen in de lippen, hyperpigmentatie en vitiligo.
 
Inname- of opnameprobleem

Naast de hierboven genoemde oorzaken van voedingstekorten, eenzijdig of ongezond voedingspatroon, bestaat er een ander veel voorkomende oorzaak, namelijk een opnameprobleem. De voedingstoffen worden dan eenvoudigweg niet door de darmen opgenomen.

Oorzaken hiervan kunnen zijn:

  • Onvoldoende tijd nemen om te eten
  • Slecht en kort kauwen
  • Te veel of weinig maagzuur
  • Slechte darmflora
  • Bacteriële of virale belasting
  • Schimmelbelasting
  • Chronisch fysieke belasting van het lichaam
  • Hyperpermeabele darm, oftewel plat gezegd een lekkende darm
  • Chronische of kortdurende maag- darmklachten (buikgriep, noro, collitis, z. v. Chron of PDS)

 
Klachten kunnen zich uiten in:

  • Oprispingen
  • Winderigheid
  • Opgeblazen gevoel
  • Pijnlijke buik
  • Maagzuurklachten
  • Wisselende stoelgang, zowel in frequentie als in consistentie van dik naar dun/plakpoep.

Met andere woorden je hebt dure poep in plaats van goedkope poep, want met de dure poep komen zowel de vetten als de voedingstoffen in het toilet terecht i.p.v. van in je lichaam om jouw te voeden.

 
Oplossingen kunnen zijn:

  • Gevarieerde natuurlijke en onbewerkte voeding
  • Minimaal 400 gr groente, het liefste zelfs 600 gram
  • Minimaal 20 minuten de tijd nemen om te eten
  • Minimaal 20x kauwen
  • Vermijd eens een tijd het eten van granen en dierlijke melkproducten. Dus ook geen lactose vrije producten
  • Eetfrequentie verminderen naar 3 tot 4 maaltijden per dag. Ja ook koffie met melk en/of suiker, koek, snoep, kauwgom, tussendoortjes, frisdrank en sap tellen mee als een eetmoment.
  • Gedurende de gehele dag regelmatig bewegen. Om het uur 1 minuut of iedere 2 uur 3 minuten

 

Blogs die je wellicht ook interessant vindt