You-Mens Logo

6 tips voor het lezen van etiketten

You-Mens_EMBtest_Etiketten_Kookcoach

De etiketten op de voedingsmiddelen in de supermarkt maken het ons niet eenvoudig. En dat is nu precies het doel van de voedingsindustrie.
 
Ze gebruiken kleine letters, dure namen en benadrukken met opvallende teksten wat goed is.

Zoals:

  • Met extra vitaminen
  • Extra fruit
  • 50% minder suiker
  • Extra vezels
  • Toegevoegd B12

 

Hoe meer er wordt aangeprezen des te slechter of meer bewerkt het product is.
Natuurlijk en onbewerkt eten heeft namelijk geen aanprijzing of zelfs een etiket nodig.
 
Een sinaasappel bevat niet alleen vit. C maar ook andere vitaminen, vezels en mineralen. Dit ondersteunt onze gezondheid.
 
Extra fruit betekent vaak extra concentraat of pulp, gewoon suiker dus.
 
50% minder suiker betekent dat er nog steeds veel suiker in zit. Daarbij moet je bedacht zijn op wat er ... » Lees meer


Verandering, wat is jouw plan!?

95 procent van de mensen met een goede voornemen lukt het niet om zich aan het voornemen in het nieuwe jaar te houden.
 
Een goed voornemen voor het nieuwe jaar is een mooi uitgangspunt alleen is dat niet het enige moment om te werken aan een doel of veranderwens. De behoefte aan verandering kan elk moment ontstaan. In de praktijk zie ik veel mensen die struggelen met hun veranderwens. Dit heeft veelal te maken met het ontbreken van een plan, niet voorbereid zijn op weerstanden en het stellen van goede vragen.
 
Hoe snel je kunt veranderen kan verschillen per persoon en per doel. Een bekend voorbeeld is het stoppen met roken. De één stopt cold turkey en is er klaar mee. Bij de ander kost het veel meer moeite, tijd of heeft hierbij ondersteuning nodig. Staar je hierop niet blind en ga niet... » Lees meer


Huidgezondheid deel 2

You-Mens_Huidklachten_Acne_Puistjes_Eczeem_Rosacea_Darm

 
De laatste tijd hoor ik op de radio vaak de reclame van ‘Gladskin’. Ze maken reclame voor tegen acne, eczeem en rosacea.
 
Iedere keer denk ik dan weer: zo eenvoudig is het niet. Het is marketing en speelt in op ons gemak en de behoefte naar een quickfix.
Het is een crème die werkt als een pleister en de bron niet aanpakt. Ze zullen (misschien tijdelijk of deels) helpen maar als jij niet aan je leefstijl/weerstand werkt zal het bij de minst geringste stressor terugkomen.
Het product geeft hoop en ook al werkt het deels, je zult het willen blijven gebruiken want het werkt tenslotte, of maar een beetje.
 
De bacterie in kwestie die ze in de reclame noemen is de ‘Staphylococcus aureus bacterie’ en komt vooral voor op de huid en in het neusslijmvlies. De Staphylococcus aureus-bacterie kan ve... » Lees meer


Aanmelden voor de nieuwsbrief