You-Mens Logo

Maagzuur

Maagzuur zorgt voor de vertering van voedsel.

Bij brandend maagzuur sluit de klep niet goed tussen de maag en de slokdarm waardoor het zuur van de maag in de slokdarm komt, een zo genoemde reflux. De slokdarm is niet net zoals de maag beschermd tegen maagzuur, waardoor een branderig gevoel vlak achter het borstbeen ontstaat. Soms gepaard met kramp op het borstbeen.
 

Zuurbranden is vaak het gevolg van te weinig productie van maagzuur. Wanneer voedsel niet goed wordt verteerd door onvoldoende maagzuur en spijsverteringsenzymen, kan voedsel stagneren en gaat bovenin de maag rotten, met zuurbranden en de zogenaamde reflux als gevolg.
 

Het maagzuur helpt bij het verteren/opnemen van eiwitten. Bij een tekort aan maagzuur worden onvoldoende eiwitten opgenomen. Vaak worden maagzuurremmers voorgeschreven. Als er ten gevolge van de zuurremmers te weinig maagzuur ontstaat kan b.v. vitamine B12 niet losgekoppeld worden van eiwit en niet goed worden opgenomen in de dunne darm.
Eenvoudige maagzuurproducten (zoals Rennie, Maalox en Gavioscon) hebben geen effect op de opname van vitamine B12.
 

Oorzaken van brandend maagzuur kunnen zijn:
 
Verkeerde-, vette voeding, langdurig slechte lichaamshouding, bij voorover bukken en persen. Ook direct na de maaltijd of tijdens de slaap kan het voorkomen.
Voor een slecht werkende klep van de slokdarm naar de maag, kunnen de volgende oorzaken een rol spelen; overgewicht, zwangerschap, een scheurtje in het middenrif, roken, stress of het gebruik van geneesmiddelen. Medicijnen zoals pijnstillers tasten de slijmvliezen van de maag aan waardoor de maagwand overprikkeld raakt en extra maagzuur aanmaakt.
 

Symptomen te weinig maagzuur:

  • Kramp in de maag;
  • Een zure smaak in de mond;
  • Vooral brandend maagzuur bij het liggen;
  • Veel transpiratie en warmte aanvallen;
  • Veel boeren;
  • Ontstekingen in je lichaam.

Symptomen te veel maagzuur:

  • Opgeblazen, zwaar/ vol gevoel na het eten;
  • Brandend maagzuur;
  • Veel boeren en oprispingen;
  • Gasvorming;
  • Slechte adem;
  • Vermoeidheid;
  • Maag raakt snel van streek, maagpijn.

 

Voorkomen van maagzuurklachten:

Overkoepelend geldt je levensstijl aanpassen.

  • Gezonde voedingsgewoontes dragen bij aan het effectief functioneren van de spijsvertering en verlagen het risico op klachten. Eet gevarieerd, onbewerkt en vers voedsel. Als je maagbeschermers gebruikt, verhoog dan je eiwitinname en suppleer vitamine B12.
  • Kauw je eten voldoende, want het verteringsproces begint in je mond. Des te kleiner de voedselbrokken in de maag komen, des te beter kan de maag de vertering voortzetten.
  • Ga niet eten als je stress ervaart. Tijdens stress wordt er onvoldoende maagzuur aangemaakt. Veelal nemen wij dan te grote happen, kauwen slecht en eten te veel. Het gevolg is een opgeblazen gevoel en oprispingen.
  • Drink niet te veel vooraf, tijdens of na het eten. Hiermee verdun je het maagzuur en spoel je belangrijke verteringenzymen weg in het maagdarmkanaal, waardoor verteringsprocessen worden verminderd.
  • Beweeg vooraf aan een maaltijd, waardoor de spijsvertering zal toenemen.
  • Verminder stress vanuit je werk of privé. Ook langdurig en meerdere keren per week intensief sporten kan het lichaam stress geven. Ga na wat bij jou de grote veroorzakers van stress zijn en probeer ze op te lossen. (Langdurig) stress houdt andere lichaamsprocessen zoals spijsvertering en herstel tegen.
  • Verminder je maaltijdfrequentie. Hiermee voorkom je dat je maaginhoud steeds minder zuur wordt. Hierdoor gaat de maagklep open en kan de maaginhoud in de slokdarm terecht komen de zogenoemde reflux. Door je eetmomenten te beperken, zal je maag weer meer maagzuur gaan produceren. Door het zuurder worden gaat de maagklep weer dicht.

  
Te veel maagzuur is veelal stress gerelateerd. Wat meer voorkomt is een gebrek aan maagzuur.
 

Test

Er bestaat een eenvoudige test, waarmee je je kunt testen of je over voldoende maagzuur beschikt. Het enige dat je nodig hebt is een glas, water en ‘baking soda’.

Zo werkt het:

  1. Zorg dat je nuchter bent. Het beste kun je dit doen in de ochtend na het slapen.
  2. Voeg een kwart theelepel baking soda toe aan 250 ml water en roer even door.
  3. Drink alles in een keer op.
  4. Zet een timer op 5 minuten en kijk wanneer je moet boeren.
  5. Tussen 0-2 minuten een boer, betekent voldoende maagzuur.
    Meer dan 3 keer boeren binnen 2 minuten, dan kans dat je te veel maagzuur produceert.
    Tussen 2-5 minuten, mild vertragend maagzuur
    ≥5 minuten te weinig maagzuur

 
Mocht jij je herkennen in de symptomen en/of heb je volgens de test niet voldoende maagzuur, pas dan je levensstijl aan. Als de klachten blijven bestaan schroom dan niet om hulp te vragen bij een vitaliteitscoach, orthomoleculair therapeut of huisarts. Laat je echter niet meteen afscheppen met een maagzuurremmer.

 
‘Niet alles wat afwijkt is te meten.’
 

Herken jij je in dit verhaal en wil jij direct aan de slag? klik dan hier voor het maken van een afspraak of het stellen van je vragen.
 
Wil je meer weten over stress? Lees dan onderstaande blogs eens.