You-Mens Logo

Het belang van Vitamine D

Er komen steeds meer inzichten over het belang van vitamine D.
Zoals bekend speelt vitamine D samen met K en calcium een rol bij de botsterkte. En draagt bij aan het voorkomen van een winterdip.

Echter speelt vitamine D ook een belangrijke rol bij het aangeboren immuunsysteem. Dit is de eerste verdedigingslijn van het lichaam tegen ziekteverwekkers.
 
Een goede vitaminestatus vergroot de kans dat een virusaanval afgeweerd kan worden.
 
Uit meerdere onderzoeken is naar voren gekomen dat alle onderzochte covid-19 slachtoffers een lage vitamine D status hadden.
Of dit komt doordat ze al laag zaten of dat het laag geworden is door het virus, is nog niet voldoende onderzocht. Wel is uitgebreid onderzocht dat luchtwegontstekingen voor een tekort kunnen zorgen.
 
De meest bekende bron van vitamine D is de zon. Je moet dan wel minimaal 15 tot 30 minuten met ontblote armen en gezicht rondlopen, en dan ook nog tussen 11 en 15 uur.
Dat is nog knap lastig als je een fulltime baan hebt.
 
Nog idealiter is om in de buurt van de evenaar te zijn.
 
Om via de huid vitamine D om te zetten is voldoende cholesterol nodig. Tijdens de zomer maanden bouw je een voorraad op voor in de winter.
 
Andere bronnen van vitamine D zijn:

  • Vette vis

In lagere concentraties in:

  • Vlees
  • Eieren
  • Roomboter

 
Klachten bij een tekort kunnen passen zijn o.a.:

  • Spierzwakte
  • Verminderde stressbestendigheid
  • PMS / overgangsklachten
  • Een winterdip
  • Osteoporose
  • Cariës
  • Rugklachten

 
Bloedwaardes vitamine D in Nederland

Vitamine deficiënt < 20 nmol/L
Niet voldoende 25 - 50 nmol/L
Onvoldoende 50 - 80 nmol/L
Voldoende > 80 nmol/L
Kans op toxiciteit > 250 nmol/L

 
Vanuit het voedingscentrum worden lage doseringen geadviseerd en suppletie enkel aan:

  • Jonge kinderen tot 4 jaar
  • Vrouwen ouder dan 50
  • Maanden ouder dan 70
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Mensen die te weinig buiten komen
    en
  • Zwangere vrouwen

 
In de praktijk zie ik veel mensen met een lage energetische vitamine D status. De volgende oorzaken kunnen hieraan ten grondslag liggen:

  • Verkeerde vetzuurbalans (Omega 3 - Omega 6)
  • Onvoldoende inname vetzuren
  • Spijsverteringsklachten
  • Slechte leverwerking
  • Stress

 
Behandeling / suppletie

  • Allereerst klachtenpatroon nagaan.
  • Daarna of het een inname- of opnameprobleem betreft.
  • Voor een goede opname van vitamine D zijn vetten nodig.

Om een adequate D status te krijgen is suppletie tussen 50 - 75 mcg/dag (2000 - 3000 IE) nodig

 

Blogs die je wellicht ook interessant vindt