You-Mens Logo

Soja, wel of niet goed!?


 
“Niets is gif en alle sis gif, de dosis bepaalt.”
  Paracelus (arts en theoloog) -


In de uitslagen van de EMB zie ik regelmatig een overeenkomst tussen deficiënties, vegetariërs/veganisten en veelvuldig gebruik van ongefermenteerde sojaproducten.
 
Ongefermenteerde soja bevat een anti-nutriënt. Deze bindt o.a. zink, ijzer, calcium en magnesium. Hierdoor zijn ze niet meer voor het lichaam beschikbaar.
 
Het bevat ook stoffen die een eiwitafbrekend enzym afremt. Hierdoor kunnen jodium, zink en selenium onvoldoende worden opgenomen.
Het enzym is ook nodig voor de opname van B12.
 
Eet met mate ‘ongefermenteerde’ soja

  • Tofu;
  • Tahoe;
  • Sojatoetjes;
  • Sojamelk;
  • Soja eiwitshakes/poeders;
  • Sojasauzen;
  • Soja vleesvervangers.

Goede ‘gefermenteerde soja’

  • Miso;
  • (Biologische) tempeh;
  • (Biologische) sojasaus
  • Tamari;
  • Natto supplementen.

Het is niet altijd duidelijk of ergens niet gefermenteerde soja in is verwerkt. Om de niet gefermenteerde soja inname te beperken kun je letten op vermeldingen zoals: 'natuurlijke smaakmakers', 'plantproteïne' of gewoon 'soja'.
 
Het fermentatieproces is duur dus dat zullen ze niet zomaar toepassen. Volgens de wet hoeven genetisch gemodificeerde gewassen (GMO) pas boven een waarde van 0,9% vermeldt te worden op het etiket. Het is dus altijd mogelijk dat er ergens soja in zit.
 
“Niet wat we eten maar wat we verteren komt ons te goede”
  Spreuk oude geneesheren -