You-Mens Logo

Supplementen

Supplementen_You-Mens_Preventie_EMB test_Mineralen_Vitaminen

Voorop gesteld!

Supplementen dienen als aanvulling op

  • Een evenwichtig voedingspatroon;
  • Gevarieerde voeding;
  • Het eten van min. 400 tot 600 gram groente per dag;
  • Voldoende beweging de gehele dag door;
  • Een goede nachtrust, 6 tot 8 uur slaap per nacht;
  • Geregeld even 'uit staan', echt niets doen.

 

Waarom zouden we moeten suppleren?

Tegenwoordig hebben wij een hoger verbruik en een lagere inname, mogelijk zelfs slechtere opname, dan vroeger. Wij als mens kunnen geen vitamines en mineralen maken en hiervan zijn wij afhankelijk van voeding die wij eten. Alleen is dat vaak niet meer voldoende. Wil je weten hoe dit zit? Klik dan hier.
Verder ervaren wij meer stress, zowel mentaal als fysiek. We willen en moeten zoveel van onszelf. De mate van opname is inherent aan de spijsvertering en die laat bij veel mensen te wensen over. Denk aan maag- darmklachten, winderigheid, plakpoep, PDS, onregelmatige stoelgang etc.
Het medicijngebruik is omhoog gegaan en die kunnen de opname van de vitaminen en mineralen verstoren.
De grootste bron van de tekorten is dat men niet divers eet en te weinig groente, fruit en zeevruchten.

 

Naast de hier boven genoemde punten ben ik voorstander van een basispakket supplementen, te weten

  • Magnesium
  • Vis/algenolie
  • Vitamine D3
  • Vitamine B12

 

Functies van de basics

  • Magnesium: o.a. stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten, spiercontractie, cholesterolstofwisseling. Heeft een gunstig effect op hart- en bloedvaten.
  • Vis/algenolie: o.a. gunstige invloed op het hart- en vaatstelsel, de hersenen en het gezichtsvermogen.
  • D3: o.a. een rol bij de synthese van calcium, het aangeboren immuunsysteem en het voorkomen van een winterdip.
  • B12: o.a. cellulaire herstelprocessen, de aanmaak van hemoglobine, hersenstofwisseling, betrokken bij de stofwisseling van vetzuren, cholesterol en eiwitten.

 

Oorzaken van een mogelijk tekort

  • Magnesium: o.a. inname- opnameprobleem, metabool syndroom, afwijkend darmmicrobioom, chronische fysieke inspanning, langdurige stress, zowel fysiek als mentaal en geraffineerde voedingsmiddelen.
  • Vis/algenolie: o.a. te veel omega 6 ten opzichte van omega 3, omzettingsprobleem t.g.v. o.a. tekorten aan magnesium, zink, chroom, vitamine B6, C & E en ontstekingen.
  • D3: o.a. te weinig zonlicht, verkeerde vetzuurbalans om D om te zetten, maag- darmproblemen en stress
  • B12: o.a. innameprobleem bij vegetariërs/veganisten, ouderen, alcoholisten,  maag-darmklachten en verminderde schildklierwerking.

 

Bronnen van

  • Magnesium: Cacao, schelpdieren, noten, sojabonen, groene groenten en volkoren granen.
  • Omega-3: Vette vis, algen, zaden, noten en vooral de walnoot.
  • D3: Zonlicht, vette vis, vlees en eieren.
  • B12: Vlees, vis, schelpdieren, gevogelte, zuivel en eieren.

 

Als je voor supplementen kiest, houd dan rekening met het volgende

  • Hoe meer claims, des te meer onbetrouwbaar.
  • Ingrediëntenlijst. Hoe langer, hoe slechter.
  • Kies voor natuurlijke ingrediënten, betere biologische beschikbaarheid.
  • Kijk naar je portemonnee. Betaal niet de hoofdprijs maar ga ook niet voor een koopje.
  • Kom je er zelf niet uit, laat je dan adviseren door een orthomoleculair therapeut of andere deskundige.

 

Als jij je keuze hebt bepaald aan de hand van de eerder genoemde punten, dan maakt het niet uit voor welk merk je kiest.
Zelf heb ik gekozen voor Vitakruid omdat ik daar de prijs- kwaliteitsverhouding goed vind. Ga echter zelf op onderzoek uit en kijk waar jij de beste prijzen kunt vinden.

Vind je al het gedoe met al die verschillende soorten merken en potjes maar niets, dan heeft Vitaily misschien de oplossing die bij jou past. Klik hier voor meer informatie.
 

Het klopt dat er een prijskaartje aan goede supplementen vastzit, echter weegt dit niet op tegen de gezondheidskosten die je daarmee kunt voorkomen.
Stel jezelf eens de vraag: Hoeveel is jouw gezondheid en vitaliteit je waard?

 

Blogs die je wellicht ook interessant vindt