You-Mens Logo

Waarom magnesium?

Magnesium_EMB-test_You-Mens

In mijn eerdere blog, het belang van magnesium, heb ik vermeld dat een tekort van dit mineraal veelvuldig terug te zien is bij de energetische morfologische bloedtest (EMB).
In deze blog wil ik nog wat dieper ingaan op het belang van magnesium, zijn functies en welke symptomen kunnen passen bij een tekort.

Belang van magnesium

Ongeveer de helft van alle magnesium in het lichaam wordt gevonden in de cellen van weefsels en organen. De andere helft bevindt zich samen met calcium en fosfor in de botten. Magnesium is betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. De belangrijkste worden hieronder benoemd.
Magnesium is betrokken bij de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten, vetten, de zenuwgeleiding, spiercontractie, cholesterolstofwisseling en temperatuurregulatie. Het draagt bij aan het behoud van gezonde botten en tanden. Het heeft een gunstig effect op hart en bloedvaten; het ontspant onder andere de bloedvaten en gaat verhoging van de bloeddruk tegen. Het is een belangrijk mineraal voor de energiestofwisseling en daarmee ook de werking van de spieren. Spieren kunnen pas werken als er een goede energiestofwisseling is.

Na calcium, kalium en natrium is magnesium het meest voorkomende mineraal in ons lichaam. Het is een essentieel mineraal wat betekent dat wij dit niet zelf kunnen aanmaken en dat wij afhankelijk zijn van wat er via de voeding binnen komt.

Magnesium werkt tevens als co-factor samen met enzymen die vitamine D omzetten. Hierdoor kan een magnesium tekort indirect leiden tot een vitamine D tekort en vice versa.


Oorzaken van een mogelijk tekort

De opname geschiedt aan het einde van de dunne darm. De opname van magnesium kan variëren tussen de 20 en 60%. Hoeveel er opgenomen wordt is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Hoeveelheid magnesiumhoudende voeding er wordt gegeten (groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en andijvie. Ook broccoli, avocado’s, bananen, walnoten, amandelen, cacao, zeewier, algen, vlees en zuivel).
  • Door uitscheiding t.g.v. braken, diarree, alcoholabuses, slecht werkende nieren of maagdarmproblemen (obstipatie, plakpoep, opgeblazen gevoel, krampen, oprispingen, winderigheid en PDS)
  • Verminderde maagzuurproductie of het gebruik van maagzuurremmers.
  • Een grote inname vanuit de voeding van ijzer, calcium, zink en suiker.
  • Chronische stress.

Een tekort ontstaat geleidelijk en hangt samen met de eerder genoemde punten. Een extreem tekort komt in Nederland niet snel voor maar een suboptimale inname of opname door stress of maagdarmklachten kan al leiden tot klachten.

Mogelijke symptomen bij een tekort

Lichamelijke klachten en symptomen:

  • Gebrek aan eetlust
  • Misselijkheid
  • (Chronische) vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • (Spannings)hoofdpijn, migraine
  • Botontkalking
  • Spierkramp, gespannen spieren, spierzwakte
  • Tremoren/spasmen, o.a. in de oogleden

 

Mentale klachten en symptomen:

  • Lusteloosheid
  • Rusteloosheid
  • Vermoeidheid
  • Angst, nervositeit
  • Depressie
  • Prikkelbaarheid
  • Toegenomen stressgevoeligheid
  • Vergeetachtigheid
  • Gebrek aan concentratie
  • Slapeloosheid

 

Kun je teveel magnesium nemen?

Als uit onderzoek gebleken is dat je te maken hebt met een tekort dan hoef je niet bang te zijn voor een overschot aan magnesium.

Als er een overschot ontstaat van magnesium dan komt dit door een hoge inname t.g.v. suppletie. Alleen met voeding is het niet mogelijk om een overschot te krijgen. Klachten die je hiervan zou kunnen krijgen zijn; een zachte ontlasting, diarree en in extreme gevallen een lage bloeddruk of abnormale hartslag.

Als je zeker wilt weten of je een magnesium tekort hebt dan kun je je bloed bij de huisarts laten testen. Wil je een uitgebreide test, waarin o.a. mineralen, vitaminen, hormonen en darm- en leverbelasting worden gemeten? Dan kun je een EMB test overwegen. Met zo’n test in combinatie met een uitgebreide intake wordt naar jou als compleet persoon gekeken en niet alleen naar je klacht(en) of veranderwens.
 

Welke magnesium kun je het beste kiezen?

Als je gevarieerd eet dan krijg je alle soorten magnesium binnen. Voor suppletie kun je je het beste beperken tot de eerste drie donkergekleurde velden. Zij zijn het best opneembaar en direct inzetbaar voor de meest essentiële functies van het lichaam. Die in het zwart aangegeven magnesium kun je het beste weglaten. Magnesiumoxide en sulfaat worden veel verkocht en het is goedkoop. Echter wordt dit vaak voorgeschreven om de stoelgang te bevorderen. Als je geen problemen hebt met de stoelgang dan kun je dunne ontlasting krijgen, waardoor essentiële voedingsstoffen verloren gaan, oftewel je hebt erg dure poep.

 

 

Het is altijd raadzaam te kijken welk product het beste bij je past of afstemmen met jouw therapeut. Zie onderstaand schema.

Magnesium_EMB bloedtest_You-Mens

 
Ervaar je één van de hierboven genoemde symptomen? Laat je dan op maat adviseren door een ervaren therapeut of arts om te kijken wat het beste aansluit op jouw situatie. Heb je nog vragen?
Stel deze dan gerust via info@you-mens.nl.

 

Hieronder meer tips over voeding

 
Wil je weten of jouw vetten, vitaminen en mineralen op pijl zijn? Dit kan met behulp van de EMB bloedtest. Lees hieronder meer.

Wat is een EMB bloedtest

Uitleg EMB test

Verschil reguliere bloedtest en EMB

 

Blogs die je wellicht ook interessant vindt